Nele Berghman

DIABETES - Diabetes

Ligging

Wat is diabetes?

Diabetes is een chronische aandoening waarbij het lichaam, namelijk de alvleesklier (=pancreas), geen of onvoldoende insuline meer kan produceren of waarbij het lichaam ongevoelig is voor insuline.
Insuline is een hormoon in het lichaam die ervoor zorgt dat suiker (via voedsel), kan worden opgenomen in de cellen. Dit is nodig om energie te creëren. Bij geen of onvoldoende insuline ontstaat er een teveel aan suiker buiten de cellen, dus in het bloed (= hyperglycemie).

Waarden in het bloed:

Je hebt diabetes indien bij twee bloedafnames:
- de nuchtere bloedsuikerwaarde ('s morgens vóór het ontbijt) meer dan 126 mg per dl bedraagt
- en de bloedsuikerwaarde in de loop van de dag meer dan 200 mg per dl bedraagt.

De normaalwaarden voor bloedsuiker moet in de nuchtere toestand steeds minder dan 110 mg per dl bedragen. Tussen de 100 mg/dl en 120 mg/dl spreekt men van twijfelwaarden, men spreekt dan al van een gestoorde glucose tolerantie.

Soorten diabetes:

- Type 1
Type 1 diabetes komt meestal voor bij jongeren (<40 jaar). Dit is een aandoening waarbij de pancreas plots geen of onvoldoende insuline meer kan aanmaken en de suikerspiegel dus plots heel hoog komt te staan. De symptomen zijn dan ook heel snel zichtbaar:

• Moeheid, slaperigheid
  • Droge tong
  • Dorst
  • Vaak plassen

- Type 2
Type 2 diabetes wordt ook wel ouderdomsdiabetes genoemd. Dit is een aandoening waarbij de cellen in het bloed langzaam ongevoelig worden voor insuline, waardoor de suiker ook niet kan worden opgenomen. Dikwijls raakt ook later hier de pancreas uitgeput van insuline, waardoor er dan een combinatie is van een tekort aan insuline en een ongevoeligheid voor insuline. Doordat dit een traag proces is, komen de symptomen (zelfde als type 1) heel traag op gang en duurt het heel lang eer je merkt dat je diabetes hebt.

- Zwangerschapsdiabetes
Zwangerschapsdiabetes komt enkel voor tijdens de zwangerschap, onder invloed van hormonale veranderingen. Deze vorm verdwijnt na de zwangerschap spontaan. Vrouwen met zwangerschapsdiabetes hebben wel een grote kans om later in het leven type 2 diabetes te ontwikkelen.

Behandeling diabetes:

Als behandeling kunnen verschillende soorten medicatie worden toegepast, namelijk insulinespuiten of orale medicatie.

Een belangrijk aspect bij de behandeling is het aanpassen van de levensstijl, namelijk: gewichtsafname, beweging, voeding, ...

De behandeling wordt uiteraard met de huisarts of endocrinoloog besproken.

Complicaties:

Als diabetespatiënt is er een verhoogd risico op complicaties zoals: hart- en vaataandoeningen, huid- en nagelafwijkingen, gewichtstoename, nieraandoeningen, oogproblemen, voetproblemen, … . Daarom is het belangrijk dat alles regelmatig wordt gecontroleerd.

Het risico op complicaties kun je uiteraard verminderen door gezond te leven namelijk: voldoende beweging, overgewicht voorkomen, gezond en op een regelmatige basis eten, een goede hygiëne en geregeld op controle gaan bij de arts en de zorgverleners.